Thursday, August 27, 2009

Kelebihan Solat Terawih 1


Assalamualaikum w.b.t. ana ucapkan kepada sahabat semua,allhamdulillah sedar tidak sedar sudah seminggu kita semua menunaikan ibadat puasa pada tahun ini,cepat sunguh waktu berlalu.Ana harap kita semua dapat menghabiskan puasa pada tahun ini dengan sempurna dan ikhlas kerana-Nya insyaALLAH.Allhamdulillah juga diucapkan kehadrat ilahi kerana memberi ana kekuatan untuk menunaikan ibadat puasa tahun ini tanpa keluarga tersayang,tahun pertama berpuasa dirantauan.Dibulan yang mulia ini,rasanya sempat lagi untuk ana berkongsi tentang kelebihan solat terawih kepada kita dari hari pertama Ramadhan hinggalah malam terakhirnya.

Ali bin Abi Talib r.a berkata bahawa sewaktu Rasullullah s.a.w ditanya tentang kelebihan solat terawih dalam bulan Ramadhan yang mulia ini,maka Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

Malam pertama Ramadhan:”Orang mukmin itu terlepas dari dosanya pada permulaan malam(terawih) bersih seperti lahirnya dari kandungan ibu”.

Malam ke-2 Ramadhan :”Dia dan juga orang tuanya yang mukmin diampuni oleh Allah s.w.t”.

Malam ke-3 Ramadhan:”Salah satu malaikat akan mengundang dari bawah Arsy’ mulailah bekerja maka Allah mengampuni dosanya yang telah lalu”.

Malam ke-4 Ramadhan:”Diberinya pahala sebanyak pahala membaca Taurat,Injil,Zabur dan Furqan/Quran”.

Malam ke-5 Ramadhan:”Allah s.w.t memberikan pahala kepadanya seperti pahala orang yang mengerjakan solat di Masjidil Haram,di Masjidil Madinah dan di Masjidil Al-Aqsa”.

Malam ke-6 Ramadhan:”Allah s.w.t memberikan pahala kepadanya seperti pahala orang yang melakukan tawaf di Baitul Ma’mur dan memohon keampunan pula baginya semua batu-batu dan tanah keras”.

Malam ke-7 Ramadhan:”Seakan dia telah bertemu dengan Nabi Musa a.s dan membantu beliau memerangi Firaun dan Haman”.

Malam ke-8 Ramadhan:”Allah s.w.t memberikan kepadanya sebagaimana yang telah diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s”.

Malam ke-9 Ramadhan:”Seakan-akan dia telah mengerjakan ibadahseperti ibadah Rasullullah s.a.w”.

Malam ke-10 Ramadhan:”Allah s.w.t memberikan rezeki kepadanya serta kebaikan di dunia dan akhirat”.

InsyaALLAH ana akan sambung kelebihan-kelebihan solat terawih pada malam-malam Ramadhan ini setelah kita menghabiskan awal ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi.Moga kita semua mendapat”RAHMAT” daripada Allah s.w.t ,sebagaimana yang telah kita sedia maklum Ramadhan sendiri terbahagi kepada tiga,awal nya merupakan ‘Rahmat,pertengahannya adalah “Keampunan” dan akhirnya merupakan “Bebas daripada api neraka”.

Sekali lagi segala puji daripada Allah ana ucapkan kerana telah memberi ana ruang dan masa untung menyiapkan penulisan ini sebagai tatapan perkongsian untuk kita semua.

Wallahu a’lam….

0 comments:

Post a Comment

 

Erti Sebuah Perjuangan... Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template